כך תכינו ארוחה מלאה על טהרת הפירות היבשים וסדר ט"ו בשבט כהלכתו: ותחגגו את חג האילנות

ט"ו בשבט ממש כבר כאן ואיתו השקדייה הלבנה, הנטיעות ושלל המטעמים עם הפירות הטריים והיבשים. סביב מקור החג התפתחו הסברים שונים, חלקם גורסים כי ט"ו בשבט נוצר כדי לתת ביטוי לקשר שבין האדם לאדמה בכלל ולקשר בין היהודי לאדמת ארץ ישראל בפרט.

בכל תפוצות ישראל אפשר למצוא מנהגים שונים הקשורים לחג, רובם ככולם עוסקים בפירות ארץ ישראל ושבעת המינים. התפתחותו של ט"ו בשבט כחג נוצרה על רקע הניתוק הפיסי של עם ישראל מארץ ישראל ולדאבוני בארץ כיום אנו חוגגים עם פירות מיובשים שמיובאים מחו"ל במקום להסתפק בפירות טריים תוצרת הארץ. כוחו של מנהג! בשנים האחרונות יותר ויותר משפחות אינן מסתפקות באכילה סמלית של פירות ועורכים סדר ט"ו בשבט, תוך שילוב של ארוחה חגיגית, פרחים, ברכות ושירים. לאור פניות ובקשות ממני להסבר על מנהג סדר ט"ו בשבט, בחרתי להרחיב מעט:

בסדר ט"ו בשבט הסועדים מסובים לשולחן מקושט בירק ובפירות יבשים וטריים, ואוכלים משפע הפירות שבהם התברכה הארץ. אחד המנהגים הבולטים בחגיגה הזו הוא סדר השתייה של ארבע כוסות יין, המתייחסות לשלושה עולמות ו-30 מיני פירות.

מגישים ארבעה כוסות, כל כוס מסמלת את המעבר שבין עונות השנה וכדי להמחישו משתנה גוון היין. לציון עונת הסתיו מוזגים יין לבן לכל הסועדים והיא כוס האילנות. עבור החורף מוזגים לכל הסועדים כוס שרובה יין לבן ומיעוטה יין אדום והיא כוס חג נטיעות. כדי לסמל את האביב מוזגים לכל הסועדים יין חצי לבן וחצי אדום, והיא כוס לטבעה וטיבה של ארץ ישראל. וכדי לציין את הקיץ מוזגים יין אדום לכל הסועדים, והיא כוס למפעל הציוני ולארץ ישראל.

לסדר אכילת הפירות יש חשיבות לפי סדר העולמות. מסדרים את הפירות לפי שלושת העולמות, בשלוש קערות בגבהים שונים. העולם הראשון: עולם העשייה. אוכלים פירות נקלפים שתוכם נאכל בקערה נמוכה (תפוזים, אגוזים ושקדים). העולם השני, עולם היצירה מסמל בפירות שקליפתם החיצונית נאכלת ותוכם נזרק (תמרים, זיתים, תפוחים). את הפירות אוכלים בקערה בינונית. העולם השלישי הוא הגבוה בעולמות, עולם הבריאה. כדי לסמל אותו מגישים בקערה קטנה העליונה פירות שנאכלים בשלמותם, בקליפתם ותוכם. (תאנים –דבלים, חרובים וצימוקים). לפניכם מתכון לשילוב מעניין ומיוחד בין חלקי עוף ופירות מיובשים.

 

 

עוף ממולא בפירות מיובשים

החומרים: (ל-8-6 מנות)

4 כרעי עוף (אפשר חלקים אחרים לפי בחירתכם)

למלית:

100 גרם שזיפים מיובשים מגולענים

100 גרם משמשים מיובשים

100 גרם צימוקים

100 גרם אגוזי פקאן קצוצים

לתבשיל:

6 תפוחי עץ חמצמצים (או חבושים)

4 כפות שמן

2 בצלים, חתוכים לקוביות קטנות

1 כף אבקת מרק עוף איכותית

1/4 כפית מלח

קורט סוכר

1/4 כפית קינמון

 

 

אופן ההכנה:

להכנת כרעי העוף: שוטפים ומנקים את חלקי העוף, מפרידים את הבשר מהעור בזהירות, או יוצרים מעין כיס בין חלק מהעצמות לבשר בעזרת סכין חדה, כדי שאפשר יהיה למלא אותו במלית.

מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות).

להכנת המלית: שוטפים את השזיפים והמשמשים, פורסים דק ומניחים בקערה. מוסיפים את הצימוקים והאגוזים. דוחסים מתערובת הפירות המיובשים בכל כיס שיצרנו בחלקי העוף וסוגרים. מהדקים היטב בכפות הידיים. אין צורך לתפור.

קולפים את החבושים או התפוחים, מנקים מליבות וחותכים לפלחים או קוביות גדולות, מחממים במחבת כבדה 3 כפות שמן ומטגנים את הבצל החתוך לגוון זהבהב.

מסדרים שכבה קטנה של תפוחי עץ בתבנית חסינת אש ומפזרים מעל את עודפי תערובת הפירות המיובשים, אם נותרה. מעל מסדרים את חלקי העוף. מפזרים סביב ועליהם את הבצל המטוגן ואת כל יתר פלחי החבושים או התפוחים.

בקערית נפרדת מערבבים את השמן שנותר עם התבלינים ו-1/4 כוס מים, ויוצקים על העוף. מכסים את התבנית ברדיד אלומיניום ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני במשך כ-50 דקות. מסירים את רדיד האלומיניום וממשיכים לאפות עוד כ-45-30 דקות עד להשחמה אחידה וריכוך נתחי העוף. מדי פעם יש לצקת מהרוטב על התבשיל.

מגישים חם לצד גרגרי אורז או קוסקוס.

 

 

סגנון וצילומים: פסקל פרץ-רובין

 

 

 

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here