עוגיות של סבתא - כמו פעם

מידי יום כשאני פותחת את המחשב, מיד צפות עשרות הפניות שלכם אלי. בהן בקשות, מחמאות, הבהרות שאלות ועוד. בדרך כלל אני נוהגת לענות לכל אחד  באופן איש, ומנסה לתת מענה לכל בקשה ושאלה. לאחרונה שמתי לב לבקשות חוזרות לקבלת  מתכוני עוגיות "כמו פעם".

לבקשות הללו תמיד יש סיפור נילווה של זיכרונות ילדות, טעמים וניחוחות מבית אמא. השאלות הללו הובילו אותי לייחד את כתבת השבוע לעוגיות של פעם ובעיקר מה מייחד אותן?  התרפקות נוסטלגית? או שבאמת יש משהו מאוד מיוחד בהן.

 

כעכים של סבתא אסתר

צמד המילים עוגיות "כמו פעם" זה מעין קוד, הכוונה  למיטב הבנתי לכל סוגי עוגיות סבתא ובעיקר עוגיות אתניות מעניינות. עוגיית סבתא עוגיה, עגולה דמוית כעכ או אצבע או מעוצבת בעזרת מטחנת בשר ידנית, מה שאנו קוראים מטחנה של פעם, אליה מצמידים סרגל מתכת מיוחד, לו שבלונות שונות אשר דרכן עובר הבצק.

את רצועות הבצק  חותכים  לקטעים בהתאם לגודל ולאורך הרצוי. עוגית "כמו פעם" זו העוגיה שמצליחה לשמור על פריכותה לאורך זמן והיא מתפצפצת בפה עם כל נגיסה ונגיסה כשספל תה מהביל בניחוח נענע ולואיזה משלים את טעמה הנפלא.

בדרך כלל העוגיות נשמרת בקופסאות פח כשהן נתונות בשקיות פלסטיק סגורות היטב ודחוסות לתוך קופסה. קופסאות הפח אותן אני זוכרת עוד מילדותי, הן תמיד מעוצבות, גבוהות ובצורות שונות ומעניינות. לאמי,לסבתי ולדודות תמיד היו קופסאות מעוצבות.

עוגיות מכונה

היה ממש מרגש לראות אותן מצמידות ביד בטוחה את קופסת הפח אל גופן כשהן פותחות את המכסה אשר חשף ניחוח וניל ותפוז מדהים. אנו הקטנים נעמדנו על קצות אצבעות הרגליים וניסינו להציץ לתוך קופסת הפח, ולנחש מה יש בתוכה הפעם.

אלו עוגיות? ובאיזה צורות מעניינות הכינו אותן עבורנו הדודות או הסבתא?  אך תמיד, אימי ואו דודותיי היו מנסות להגן על קופסת הפח בגופן כשומרות על אוצרות פז.

בדרך כלל העוגיות הללו נשמרות לפחות שבועיים (אם הצלחתם לשמור עליהם במקום בטוח במטבח), אך אם הכנסתם את העוגיות הנ"ל בצנצנת זכוכית רחבה ושקופה בעלת סגירה הרמטית והנחתם אותה על השיש בגאווה.

ראו הוזהרתם ! תוך פחות משבוע (במקרה הטוב) לא תמצאו גרג של עוגיה בצנצנת השקופה.

עוגיות שהכינו קוראים אשר השתמשו בספרי "נדוניה" 

עוגיות סבתא אסתר 

 

עוגיות מכונה כמו פעם

דבר נוסף בולט ולדעתי חשוב ביותר, עוגיות אלו הן בריאות יותר. בימנו כשכולנו מנסים לחנך לצריכה של  מזון בריא ואיכותי תוך שמירה על הבריאות ועל כמות הקלוריות  אותן אנו צורכים, הרי עצם הכנת עוגיות "כמו פעם", עוזרת מאוד היות ועוגיות אלו אינן מכילות מרגרינה, מזולה, וחמאה.

אלו עוגיות המבוססות בדרך כלל על שמן צמחי. ניתן כיום למצוא שילובים שונים של סוגי שמן כמו: סוייה, קנולה,

תירס, ושילוב חלקי של שמן זית.

בכול מקרה לבקשתם של: גילה מיהוד, אורית מתל-אביב, יעל מירושלים, יפה מצפת, אייל מנהרייה, בני מבאר-שבע ובעצם לכולם . אני מרכזת את נושא עוגיות בריאות כמו פעם.

באתר כמובן  ישנן שפע של מתכוני עוגיות בניהם תמצאו גם כתבה  גדולה על הכנת עוגיות בכלל טכניקות הכנה, וכל הסודות וטיפסקל שיובילו אתכם להצלחה.

מתוך שפע המתכונים המצויים באתר, בחרתי לרכז עבורכם כאן את כל אותן עוגיות אשר  עושות שימוש בשמן במקום מרגרינה וחמאה להנאתכם.

עוגיות "כמו פעם" המכילות מרגרינה או מחמאה או חמאה:

ניתן להמיר את המחמאה או המרגרינה בחמאה או שמן , שמן קוקוס מוקשה. חשוב לציין שלא מקבלים את אותו מרקם או טעם אופיני.

 

עוגיות-כעכת לה פטיט אסתר

טיפסקל

במתכוני בצק מקמח לבן, אפשר  תמיד לשלב גם קמח מלא.

טיפסקל לעוגיות מתנה

אין כמו הגשת קופסה דקורטיבית ובה מסתתרות מבחר עוגיות אותן הכנתם לאהובים עליכם

לשם כך רצוי שיהיו ברשותכם מספר כלים בסיסיים:

אני נוהגת לאסוף קופסאות פח של בונבוניירות בעלות צורות מעניינות, שניתן להגיש בתוכן עוגיות או עוגות מיוחדות. סוגרים את הקופסאות סוגרת בעזרת סרט דקורטיבי.

קנו ניירות עטיפה חום, נייר צלופן, רפיה, מספרי זיג-זג וקרטונים קטנים לכתיבת שם המוצר. בעזרתם עוטפים עוגיות ומגישים למכרים.

 

סגנון וצילומים: פסקל פרץ-רובין 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

2 תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here