תפוחי אדמה כמו במדורה

מידי שנה בל"ג בעמר אני מתגעגעת בעיקר לתפוחי אדמה ולמרשמלו מתקופת ילדותי.

הכנת תפוחי אדמה למדורה הייתה הדבר הכי קל והכי פשוט. תחילה עמלנו ימים על בניית המדורה, ושעות חלפו עד שהבאנו אותה למצב שרצינו גדולה, רחבה, גבוהה, ובוערת לתפארת כמו שצריך. ורק אז היינו מתפנים לעיקר, הכנת תפוחי האדמה.

לא הייתה שם שום יצירתיות ומורכבות מיוחדת בהכנת תפוחי אדמה אלו. פשוט משחילים תפוחי אדמה על חוטי ברזל, ויוצרים מחרוזות תפוחי אדמה (הדבר הקל על הוצאת תפוחי האדמה מהמדורה ).

נהגנו להכין שתי מחרוזות. בראשונה, היו תפוחי האדמה עטופים בגלימה מוכספת מרדיד אלומיניום, ששמר וחיבק היטב את תפוח אדמה למען החברים שאהבו תפוח אדמה "סטרילי", כזה שלא בא במגע עם חול ואש, ולא מקבל גוון שחור ומפויח. לטעמם, תפוח האדמה צריך להיות שלם, רך, ואפוי היטב עם ניחוח מדורה.

מחרוזת שנייה, עבור אלו שאהבו דווקא את הטעם החרוך, עבורם תפוחי האדמה הושחלו חשופים כמו שהם על חוטי הברזל. שתי המחרוזות הושלכו אל המדורה.

ישבנו דרוכים מול המדורה וציפינו לרגע בו הטקס יתחיל, משחרירים בזהירות את תפוחי האדמה מרדידי האלומיניום הלוהט שעטף אותם, בוזקים מלח בנדיבות ונוגסים בהנאה רבה.

תפוחי אדמה כמו במדורה
אופים על משטח מלח גס

ואילו החברים, עבורם מלאכת קילוף וסילוק קליפת תפוחי האדמה השחורה והמפויחת הייתה אתגר של ממש.

בעודנו נהנים מתפוח האדמה שלנו, צפינו בהם מתמודדים בגבורה, הם ממש נלחמו (לא בהצלחה רבה ) בסילוק הקליפה החרוכה, ובחום, על סף כוויות עד שהגיעו לבשר הצהוב בהיר של תפוח האדמה.

ועוד הם מנסים ללא הצלחה שהאצבעות המפויחות לא ילכלכו את תפוח האדמה. הכול היה חם ורותח בכפות הידיים עד שהגיעה בזיקה קלה של מלח ונגיסה. לפעמים זו הייתה צריבה חזקה בשפתיים קודם לטעם, והזיכרון עדין צרוב בטעם הפשטות היוצר טעם מיוחד ואחר.

כשרצינו לקנח במשהו מתוק אימצנו את המנהג האמריקאי ושיפדנו על שיפודי עץ מרשמלו ורוד ולבן. בשנים האחרונות כולם רוצים לגוון ולשדרג את הגשת תפוחי האדמה.

ולצד המדורות התפתחו גרסאות מעניינות וטעימות במיוחד להכנת תפוחי האדמה. התחלנו למלא אותם בשלל מליות כמו: ביצים, גבינות, עשבי תיבול, טרם הכנסת תפוחי האדמה למדורה. כל השיטות הללו יצרו סוג של הפתעה היוצאת מתוך המדורה.

אך לא כולם יוצאים למדורות והם בהחלט אוהבים תפוחי אדמה שהוא מרכיב עיקרי באוכל שלנו ואחד הירקות הפופולריים בעולם מאכל בריא, מזין, זמין כל השנה, זול, ומשביע.

תפוח האדמה עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמין C, ויטמין B6, מגנזיום, ברזל, אשלגן, מינרלים, ומעט נתרן. בקליפת תפוח האדמה מצויים סיבים תזונתיים, לכן מומלץ לאכול אותו בקליפתו לאחר שנשטף היטב.

בעולם קיימים מבחר רחב ומגוון של סוגי תפוחי אדמה. בארץ נמצא בעיקר חמישה סוגים נפוצים – אלמרה: מתאים למליות ומאפיים. ווינסטון: טוב לאפייה, למרקים, לבישול. מונדיאל: נפלא לבישול ואפיה.

דרגה: מתאים לבישול, מאכלי קדרה, מאפים ומרקים. דזירה: בעל קליפה אדומה, מתאים ונפלא לטיגון.

בין אם תפוח האדמה יהיה במדורה, בתנור, מבושל וכמחית- פירה או בכל דרך אחרת שתבחרו להכין, רבים יחשבו עליו כמזון מנחם וטעים במיוחד.

הכי קל לקבל את אפקט המדורה באפייה על מצע של מלח גס.





החומרים: ל-4 מנות

4 תפוחי אדמה שלמים שטופים ויבשים היטב

1/2 1 כוסות מלח גס

להגשה:

4 קוביות חמאה

או זרזיפי שמן זית

מלח ופלפל שחור ושטה גרוסים גס

אופן ההכנה:

אפשר להכין – רוטב משמנת חמוצה עם בצל ירוק ועירית קצוצה ולהגיש לצד תפוחי האדמה

מפזרים את כל המלח על תבנית התנור בשכבה אחידה. מסדרים על שכבת המלח את תפוחי האדמה. אופים בתנור שחומם בחום בינוני 180 מעלות צ' כשעה ורבע.

מוציאים ומגישים חם. חוצים את תפוח האדמה ומניחים קוביית חמאה או מזלפים בשמן זית בוזקים במלח ופלפל. אפשר לערבב שמנת חמוצה עם תבלינים כמו עירית ובצל ולהגיש בצד.

 

תפוחי אדמה כמו במדורה
דמוי תפוחי-אדמה-מדורה
  • טיפסקל

להגשה אישית מרשימה לתפוחי אדמה כמניפות – קולפים או משאירים את קליפת תפוחי אדמה. (כמספר הסועדים) חותכים כל תפוח אדמה לפרוסות דקיקות אך לא עד הסוף כך שכל הפרוסות נשארות מחוברות.

מניחים בתבנית, מתבלים לפי טעמכם, מזלפים כמות נדיבה של שמן זית מכניסים לתנור בחום בינוני. אופים עד לריכוך והשחמה טובה מגישים חם לצד רטבים.

  • טיפסקל איך בוחרים תפוחי אדמה?

כשקונים תפוח אדמה יש לבדוק שהקליפה חלקה, ללא פגמים, ללא כתמים ירוקים, חתכים ו"עיניים" נקודות שחורות ואו נבטים. תפוח אדמה אמור להיות כבד ומוצק, דבר המעיד על טיבו ואיכותו.

 

  • טיפסקל כך שומרים נכון את תפוחי האדמה?

שומרים את תפוחי האדמה במקום חשוך, מאוורר קלות וקריר. מקום סגור ללא אוורור מתאים עלול לגרום לתפוחי האדמה ריקבון. לא לשמור אותם בשקיות פלסטיק.

  • טיפסקל להכנה לבישול

אפשר לקלף את תפוחי האדמה, להשרות בקערה עם מים ולשמור אותם במים עד השימוש כך לא ישחירו.

 

 




Print Friendly, PDF & Email

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

4 תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here