Jump to recipe

חג הסוכות לא התברך במאכלים מובהקים המזוהים אתו, אבל אם נחפש היטב נמצא כמה מסורות המאפיינות את החג. כיוון שסוכות הוא גם חג האסיף, שבו אנחנו מצווים לשמוח על הטבע ולהודות על היבולים, מאכלי החג כוללים אלמנטים מהירקות ומהפירות של ארץ ישראל, טריים או מבושלים. את הרטבים ואת המילויים אפשר לבסס על רימונים, צימוקים, תמרים או תאנים משבעת המינים בהם מעטרים את הסוכה.

בוחרים להכין את המאכלים אשר נוח להוציא החוצה אל הסוכה בלי שיתקררו, כמו למשל ממולאים. פעם היו אלו בעיקר עלי גפן ממולאים, זכר לכרמי יהודה שלפני הגלות, כיום תפסו את מקומם ירקות עליים אחרים כמו כרוב ועלי חסה וגם פלפלים, קישואים ושלל ירקות. אשר קל  לשנע אותם אל הסוכה או אל בתי חברים ומשפחה אליהם אתם מוזמנים. השנה לדאבון לב בגלל הקורונה הסוררת לא ניתן לשנע את המאכלים, כולנו בעוצר ונסוב סביב שולחן חגיגי עד כמה שניתן.   בחרתי להציע לכם להכין שבלולים ממולאים בכרוב, תפוחי עץ ורימונים. זוהי מנת פתיחה טעימה שלהכנתה השתמשתי בעלי בריק שאותם גלגלתי לצורת ספירלה. אם אינכם מוצאים בשווקים עלי בריק תמיד תוכלו להשתמש בדף פילו חצוי.

 

 

לעוד טעמים מעניינים וסרטוני הדרכה קצרים אני מזמינה אותכם לבקר ולעקוב אחרי גם בדף האינסטגרם  והפייסבוק שלי. הכנתם מוס מסקרפונה ולימון במטבח הפרטי שלכם?! אל תשכחו לתייג אותי #במטבחשלפסקל ובאינסטוש או לשלוח לי תמונה!

טיפסקל

יש לשמור את עלי הבריק עטופים במגבת לחה לאורך כל העבודה כדי לשמור על גמישותם. אם העלים חשופים הם מתייבשים ולא ניתן להשתמש בהם.

* For the English recipe scroll down *

שבלולי בריק במלית כרוב, תפוחי עץ ורימונים

החומרים (ל-10 שבלולים בינוניים):

למלית:

3 כפות שמן זית

2 בצלים גדולים, קצוצים

2 שיני שום, כתושות

1/2 ראש כרוב גדול, חתוך לרצועות דקות

1 תפוח עץ, קלוף וחתוך לפרוסות

1/4 כפית ג'ינג'ר טרי, מגורר

1 כף רוטב רימונים

1 כף רוטב סויה

1 כף דבש

מלח ופלפל לפי הטעם

1/2 כוס גרגירי רימונים

20 עלי בריק עגולים (או עלי פילו)

 

 

לבזיקה והברשה:

1/2 כוס תערובת של שומשום, פרג, גרעני חמנייה ודלעת  (אפשר לשנות לכל תוספת אחרת כמו: צ'יה, פשתן, קצח ועוד)

1 ביצה טרופה עם כף מים

אופן ההכנה:

מחממים שמן זית בסיר רחב, מוסיפים את הבצלים הקצוצים ומטגנים עד לקבלת גוון חום זהבהב. מוסיפים את שיני השום הכתושות, מערבבים ומאדים כדקה. מוסיפים את רצועות הכרוב, מערבבים, מאדים כשתי דקות ומוסיפים את פרוסות התפוחים.

מערבבים ומאדים בסיר מכוסה עד שרצועות הכרוב משנות את צבען. מוסיפים  את הג'ינג'ר הטרי, רוטב הרימונים, רוטב הסויה והדבש, מערבבים ומתבלים במלח ופלפל. ממשיכים לבשל על להבה בינונית נמוכה עוד שתיים-שלוש דקות ומסירים מהלהבה.

מצננים היטב ומוסיפים את גרגירי הרימונים. טועמים ומתקנים תיבול לפי הטעם.

נוטלים בזהירות עלה בריק ומניחים על משטח העבודה. נוטלים עלה שני ומניחים אותו לצד העלה הראשון, כשהוא מונח על פני שליש משטחו. מתקבל משטח אחד ששני צדדיו עגולים. מרסיסים את שני העלים במעט תרסיס שמן.

מניחים לאורך משטח עלי הבריק בצד הקרוב אליכם מעט מהמלית, כ-2-3 כפות, ומסדרים אותה לאורכו. מקפלים את עלי הבצק על המלית ומגלגלים לגלילה צרה. יוצרים מהגלילה צורת שבלול (ספירלה) ומניחים בתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה כשהצד הסגור מונח כלפי מטה. בדרך זו ממלאים את יתר העלים. מסדרים את כל השבלולים על תבנית כשהן תומכים אחד את השני. מרססים מעט בשמן.

טורפים בקערית את הביצה עם המים ומברישים את השבלולים בביצה הטרופה. מפזרים על פני השבלולים את תערובת השומשום, הפרג וגרעיני החמנייה והדלעת. אופים בתנור שחומם מראש ל-250 מעלות במשך כ-10 דקות. מנמיכים את החום ל-180-190 מעלות ואופים עוד כ-30 דקות עד שהשבלולים משחימים והופכים לקריספיים. מוציאים ומגישים חם או פושר.

סטיילינג וצילומים: פסקל פרץ-רובין

 

 

Styling and photo credit: Pascale Perez-Rubin

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here