הנה אנו שוב חוגגים את חג השמן – הכול מטוגן. שולחן חג החנוכה אינו מושלם עם סוג אחד של לביבות. מבחר רחב ומגוון של מטעמים העוברים טיגון עולים על השולחן כל עדה וכל משפחה עם המטעמים האופייניים לה לחג.

חנוכה הוא הזדמנות נפלאה להגיש מגוון רחב של המאכל המסורתי בדרכים קלות. המתכונים מבוססים על הלביבות שנהוג להכין בעדות ישראל, וכן כאלו שאני מכינה במטבחי הפרטי לפי הטעמים האהובים על בני משפחתי ובעיקר על ילדי. הכנת הלביבות איננה מצריכה יום לימודים ארוך או חומרים מיוחדים, כך שאפשר להזמין אורחים ולטגן מגוון של לביבות מפתיעות.

בשנים האחרונות קורה ללביבה מה שקרה לסופגנייה, היא לובשת ופושטת צורה הן בחומרי הגלם, הן בטעם ואפילו במרקם. ניתן לגוון את הלביבה הפשוטה המורכבת מתפוחי אדמה, ביצים וקמח בדרכים רבות ומעניינות.

לקבלת לביבה נפלאה מתפוחי אדמה יש להקפיד על מספר כללים והם:

בחירת תפוחי אדמה לטיגון

כדאי לבחור נכון תפוח אדמה שיתאים להכנת לביבות, סופגניות תפוחי אדמה או מאכלי חג אחרים כדי להבטיח את ההצלחה. הזנים המתאימים ביותר בעונה זו הם "דזירה", "רודיאו" ו"רוזנה".

אלו זני תפוחי אדמה שסופגים פחות שמן בזמן הטיגון, בזכות אחוז גבוה של חומר יבש המצוי בהם. תפוחי אדמה אלו שומרים על המרקם הטבעי שלהם בזמן הטיגון ולא הופכים לדביקים או קמחיים.

תפוחי אדמה לטיגון מקבלים גוון זהבהב יפה בזכות ריכוז נמוך של סוכר הקיים בהם. הם אוגרים פחות סוכר ומאוחסנים בטמפרטורה שמונעת היווצרות סוכר נוסף.

טיפסקל – לבישול לביבה מדהימה

יש המבשלים תחילה את תפוחי האדמה, מועכים לעיסה כמו פירה, מוסיפים את יתר החומרים ואז מטגנים. אחרים מגררים את תפוחי האדמה ללא בישול.

שתי השיטות נהדרות, אך התוצאות קצת שונות – בבישול ובמעיכת תפוחי האדמה תקבלו לביבה בעלת מרקם חלק. בתפוחי אדמה מגוררים תקבלו לביבה קראנצ'ית ופריכה יותר.

אם אתם מגררים את תפוחי האדמה ולא ממהרים מומלץ לסנן היטב את הנוזלים, ולהחזיר את שכבת העמילן השוקעת בקרקעית לעיסה (העמילן "מדביק" את המרכיבים).

ניתן לגרר את תפוחי האדמה או את הירק המחליף במגררת דקה או במגררת גסה על מנת להשפיע על מרקם הלביבה.

אפשר להחליף את תפוחי האדמה בירק אחר, או להוסיף להם ירק או ירקות אחרים (כמו גזר או בטטה). אפשר להוסיף גבינות או טופו, להמתיק בסוכר או לגוון את הנוזלים.

טעם הלביבה משתנה לפי נותני הטעם וכמותם: בצל וירקות נוספים, גבינות או טופו, עשבי תיבול, תבלינים ושאר חומרים ככל העולה על רוחכם.

כאשר מכינים את עיסת הירק יש לבדוק את הנוזלים. במידה ואתם חשים שהירק מגיר נוזלים רצוי להיפתר מהנוזלים ולהוסיף חומרים מעבים כמו : קמח, פרורי לחם, קמח מצה וכדומה. הדבר בולט כאשר מכינים לביבה מבטטה מבושלת או מכרישה (פרסה).

לילדים – אפשר לשלב גרגירי תירס.

אם מעוניינים בלביבות מתוקות במיוחד – מוסיפים כשלוש כפות סוכר ובוזקים אבקת סוכר עם הגשתן. אפשר להגיש את הלביבות עם רסק תפוחי עץ ושמנת חמוצה.

אפשר להוסיף לעיסה קמח תופח מאליו במקום קמח רגיל.

טיפסקל לטיגון נכון בכלל ולביבות כמובן

הקפידו להשתמש בשמן איכותי לטיגון העשיר בנוגדי חמצון. הם נספגים פחות במזון שטיגנו.

אין להשתמש שוב בשמן שטיגנו איתו גם כדי למנוע ספיגת טעמים וגם כי הוא נספג יותר במאכלים המטוגנים.

אין לטגן מזון קפואה בשל הבדלי הטמפרטורות וההמלצה היא שהמזון יהיה בטמפרטורת החדר.

חשוב לחמם היטב את השמן לפני הטיגון אך לא להביאו לדרגת עישון.

בדיקה ביתית פשוטה לטמפרטורת השמן לטיגון: כף עף במרכז השמן, אם נוצרות בועות מסביב – השמן חם.

הקפידו לא להוסיף שמן קר לשמן החם. הלביבות סופגות את השמן הקר, וחבל. אם צריך להוסיף שמן – הוציאו את הלביבות המוכנות, הוסיפו שמן וחממו אותו לדרגת החום הרצויה, ורק אז טגנו לביבות נוספות.

חשוב להעביר את הלביבות המטוגנות אל מסננת לניקוז עודפי השמן. לאחר מכן לצנן את הלביבות על נייר סופג.

יש לטגן את הלביבות עד שהשוליים שלהן מזהיבות והן מתחילות להשתחרר מהצדדים. רק אז הופכים אותן לצידן השני.

 

Print Friendly, PDF & Email

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here