ירקות, בריאות, דיאטה

מתחילים בהדרגה להיפרד מהחג, ובעיקר מארוחות חגיגיות, מורכבות ועשירות בטיגונים ובקלוריות מיותרות. ידוע לכל שבתקופה זו גם אם שומרים ומקפידים, לדאבוננו עולים במשקל בין 2-3 ק"ג.

לכן חשבתישיהיה נחמד לארגן תפריטים ומטעמים לימים של אחרי החגים. הכוונה לשלב ירקותכמה שיותר בכל ארוחה ואף להפוך אותם לנשנושים בריאים אשר המוספים המון ויטמינים ומינרלים כך על הדרך נפטר מהמשקל העודף שצברנו.

עכשיו כבר ידוע לכולם שירקות חשוב מאוד לצרוך לפי סוגים, גוונים וכמויות מומלצות, והוכח חשיבותם התזונתית לגופנו. לא חייבים לחכות להכרזה על משטר אכילה בריאה או על דיאטה כדי להגביר את צריכתם, אלא להתרגל מגיל צעיר לשלב ירקות בתפריט היומי באופן קבוע.

חשוב לנסות למצוא את הדרך הנכונה לשילוב הירקות בארוחות המשפחתיות, ולא להסתפק בירק אחד. הגיוון חשוב לרושם הראשוני, לכן רצוי להשתמש במבחר סוגי ירק בעלי מרקמים, צבעים וטעמים מעניינים, וגם לעצב ולחתוך את הירקות בצורה מעניינת כדי שהילדים יתפתו להושיט את היד.

תחילה השתמשו בתיבולים עדינים כדי ללמד את בני הבית לחבב את טעם הירק, ורק אז הוסיפו רטבים דומיננטיים מעניינים ושאר כיסויים.

נשנוש נפלא במקום חטיפים

חתכו עבור הילדים את הירקות, קלפו והשרו במים מתובלים במלח ומיץ לימון. כך הירקות יהיו מוכנים וערוכים לאכילה, והילדים יגשו לטעום בקלות מהם כשיהיו מעוניינים.

חשוב להיות קשובים לטעמם, לשנות ולהוסיף ירקות בהתאם להתקדמות ההדרגתית, אך בשום אופן לא לוותר ולומר "עד שיגדלו".

פלפלים בשלל צבעים
פלפלים בשלל צבעים

גם כשנערכים לארוחות חג או לאירוח משפחתי, אנו בדרך כלל שמים דגש על המנה העיקרית או האחרונה, ומשקיעים בעניין מחשבה עמוקה, אבל משום מה לא מייחסים חשיבות להתאמת המנות הנלוות לארוחה, ובעיקר ירקות טריים מבושלים.

סלטים טריים ומבושלים הם מבחינתי פינוק אמיתי בארוחה. אני משתדלת לשמור אותם מהירי הכנה ופשוטים, כאלה שמשמחים בצבעוניות נהדרת ובתוספות עשירות.

חלק חשוב מה"טעם" בעניין זה הוא באופן ההגשה – המנות חייבות להיות נאות ומושכות את העין, ולשלב ירקות וקטניות (או תוספות אחרות) בדרך לא שגרתית, שתהפוך גם את הסלט הפשוט למנה בלתי נשכחת.

טיפסקל לירקות טריים

הכנת סלטים תיעשה תמיד סמוך להגשה, כדי לשמור אותם במיטבם. אם מעוניינים להכין מראש,הסתפקו בקילוף, השרו במים במקרר והמתינו לחיתוך.

ירקות קשים כמו גזר, לפת, מלפפונים, קולרבי ואפילו בצל אפשר לקלוף ולשמור אפילו יממה קודם במיכלים בעלי סגירה טובה עם מים עד שעושים בהם שימוש.

יבשו היטב את הירקות, במיוחד ירקות עליים. אפשר לייבש עלי חסה בקלות: משרים במים ומייבשים. מניחים ניירות סופגים בקערה, מעליהם את החסה ומעל ניירות סופגים נוספים. שומרים בכלי מתאים במקרר.

הכינו מראש את הרטבים ואחסנו בנפרד במיכלים קטנים. סמוך למועד ההגשה יוצקים על הסלט, וכך שומרים על רעננות הסלט ובעיקר על פריכותו.

שטפו היטב ומראש את עשבי התיבול, ושמרו במקרר בכלי מתאים או על רדיד אלומיניום.

 

טיפסקל לירקות מבושלים

גוונו בצבעי הירקות המבושלים, כדי שהתבשיל המתקבל יהיה טעים ומרשים.

הקפידו על זמני בישול מדויקים, כדי לא לבשל את הירקות יתר על המידה ולהפוך אותם לרכים ודייסתיים – השגיחו עליהם תוך כדי בישול.

הקפידו על שילוב נכון בין סוגי הירקות שאתם עומדים לבשל, כדאי לא לבשל ירק הדורש זמן בישול ארוך עם ירק המתרכך במהירות או להתחיל בבישול ירקות קשים ורק אח"כ להוסיף ירקות עדינים יותר.

רצוי גם להפריד בין ירקות בעלי טעמים שונים מאוד זה מזה.

אם אתם ממהרים, אל תתביישו להשתמש בירקות מוקפאים שעברו ניקוי ובישול קודם, המקצרים את זמני הבישול וההכנה.

הקפידו על איזון נכון בתיבול – שמרו על הטעם הטבעי של הירקות ואל תכסו אותו לחלוטין, אך הדגישו ושדרגו את הטעם בטון מינורי.

הקפצת שלל ירקות עם מעט שמן זית
הקפצת שלל ירקות עם מעט שמן זית

סלטים ב-7 דקות

האורחים באים ויש לכם 10 דקות להתארגן? נצלו 7 מהן להכנת סלט שתוכלו להגיש לצד גבינות ומאפים קנויים.

בוחרים 4-3 סוגי ירקות אהובים הדורשים בישול עד ריכוך, כמו גזר, סלק אדום, קישואים, תפוחי אדמה או חצילים.

מקלפים, מכניסים לשקית צלייה ומבשלים במיקרוגל 7-6 דקות, עד דרגת הריכוך הרצויה. חותכים את הירק לקוביות, פורסים או מרסקים במזלג.

מתבלים במלח, פלפל, מיץ לימון ושמן זית, מוסיפים מעט פפריקה אדומה או הריסה – והרי לכם סלטים מהירים לתפארת.

 

חותכים לקוביות קטנות
חותכים לקוביות קטנות
Print Friendly, PDF & Email

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

בשלנית, אופה, עיתונאית בתחום האוכל ומחברת ספרי בישול ואפייה. כותבת ומצלמת באופן קבוע את מדורי האוכל במעריב- סופהשבוע, מעריב השבוע- המגזין, ובגרוזלמפוסט.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here