לאורך כל הכתבה כאן תמצאו קישורים למבחר עוגות בחושות.
אתם מוזמנים ללחוץ על הקישורים  ( המילים בגוון תכלת ) ולהיכנס אל המתכונים הרלוונטים. 

אני בטוחה שהתמונה הבאה מוכרת לכם, הטלפון מצלצל…. אתם עונים ומהצד השני מודיעים לכם חגיגית שהם קופצים לבקר ועכשיו הם בדרך אלכם.האירוע הנ"ל קרה לי באחד מימי השבוע, כמו כולם למרות שאני בשלנית ונהנת לבלות במטבח לא תמיד יש בבית מגוון ראוי לאירוח במיוחד במקרה של אורחי פתע.

במקביל התחלתי לחפש במגירות המקרר אחר מוצרים שונים על מנת שאכין עוגה מפנקת לאורחים אך בעיקר כי אני חייבת להפעיל את התנור, כי אין כמו מאפה שיחממם את אווירת החורף שנחתה בפתאומיות.

אחרי חיפוש מהיר במזווה, ובמקרר הצלחתי למצוא מספר תפוחים ושאריות של אגוזים. קמח, סוכר וביצים תמיד בנמצא – החלטתי להכין עוגה בחושה ולשלב בתוכה תפוחים.

עוגות בחושות הן עוגות נהדרות, לא רק בגלל טעמן הנפלא אלא גם משום שהכנתן קצרה, פשוטה וללא פעולות מורכבות. די בכמה חומרים בסיסים, ערבוב, תנור וניחוח נפלא עוטף את הבית. הכנת עוגת התפוחים הבחושה חידדה והזכירה לי את היופי והכיף בהכנת עוגה ביתית פשוטה ללא קרמים, שמנות או שוקולד. עוגה נימוחה ומפתיעה בפשוטת הכנתה.

הרעיון הגאוני, המפנק ובעיקר המתחשב בהכנת עוגות בחושות הוא ערבוב החומרים היבשים בקערה אחת, ערבוב נוזלים בקערה שנייה ואיחודם לבלילה חלקה. בוחשים בקלילות והפלא נוצר: אין צורך במערבל (אלא אם ממש אתם מתעצלים) ובהקצפות.מספיק מטרפה או כף גדולה, ערבוב מהיר ופשוט בקערה ואתם מסודרים.

בחישה נעימה: הכרות מעמיקה

משפחת העוגות הבחושות הן בדרך כלל עוגות דחוסות, מרקמן יציב והן אינן מתפוררות מידי.

כאשר מכינים עוגות אלו חשוב להקפיד לא לבחוש יתר על המידה כדי לשמור על מרקמן המיוחד.

הבחושות מכילות קמח, סוכר, שומן נוזלים, תבלינים ו…הפתעות – הלוא הן התוספות (שעליהן אפשט בהמשך)

נוזלים

כל נוזל מתקבל בברכה: מיץ, יין, חלב, מים, חלב סויה, יוגורט ועוד.

שומן

חמאה, מרגרינה (כשרות), שמן וגם מיכלי שמנת מתוקה.

קמחים

הקפידו לנפות את הקמח. כך מקבלים עוגות עם מרקמים קלילים, אפשר לשלב בין קמח מלא וקמח לבן, אפשר להשתמש בקמח תופח או לשלב אבקת אפייה.

סוכר

סוכר לבן כמובן אך אפשר להשתמש גם בתחליפים כמו דבש, סילאן (דבש תמרים), סוכר חום, סירופים למיניהם ועוד. חשוב לדעת שכל סוכר אחר בו תשתמשו ישפיע לא רק בטעם אלא גם בגוון העוגה.

אפייה

עוגות בחושות מכילות נוזלים ותוספות לכן הן דורשות אפייה ארוכה יחסית. אופים בתנור שחומם מראש בחום בינוני 170-180מעלות (תלוי בסוג התנור).

תוספת ברוכה לבחושה

היופי בעוגות בחושות שהן לובשות ופושטות צורה בהתאם לתוספות כמו: תמרים, אגוזים, צימוקים, פירות מיובשים, חמוציות ועוד.

העוגות הכי טובות הן אלו אשר מוסיפים להן פירות טריים הם המעשירים את העוגות ומקנים להן עסיסיות ורכות נהדרת . אפשר להוסיף אגסים, שזיפים, בננות, דלועים, גזר ו…כמובן תפוחים. בדרך כלל אנו מקפידים לשלב תפוחים חמצמצים בעוגה (סמיט), אך ניתן בהחלט להכינה גם עם תפוחי חרמון, יונתן או מוזהב או לשלב בין הסוגים השונים. כך בדיוק עשיתי הפעם. (גם שילבתי אגס בין התפוחים).

אל עיסת הבצק מוסיפים תבלינים כמו זנגביל, ציפורן, קינמון, הל, ואגוז מוסקט לפי הטעם האהוב עליכם .

מעשיריםבסוג אחד או שניים של אגוזים וצימוקים והתוצאה מדהימה.

אפשר כמובן לאפות את העוגה בתבנית עגולה או בתבנית כיכר (אינגליש קייק) אך מי שמעוניין לגוון ולשדרג יכוללהכין את העוגה בדרך מקוריות על ידי אפיית העוגה בתבניות מעניינות המצויות בשפע בחנויות המתמחות, בגדלים ובצורות שונות.

לאחרונה אני מרבה להכינן בתבניות אישיות. גם יפה יותר וגם מאפשר למי ששומר וסופר קלוריות לשלוט על הכמות שהוא אוכל.

שימו לב, עוגות בחושות המכילות פרי,סוחטות מחמאות ובעיקר מתחסלות מהר. ניתן לשומרן כ-3 ימים בימים קרירים. בימים חמים רצוי מאוד לשומרן במקרר אחרת הפרי מעלה עובש.

טיפסקללבחישה נכונה

עוגה שפניה נבקעו, והבלילה שבתוכה גלשה החוצה מבעד לבקע, נאפתה כנראה בחום גבוה מדי. החום הגבוה גרם לפני העוגה להיקרש ולהשחים עוד לפני שהעוגה עצמה תפחה. הבלילה, שהמשיכה לתפוח. יצרה את הבקע ופרצה דרכו החוצה.

עוגה דחוסה עשירה בקוביות או פרוסות תפוחי עץ היא מעט כבדה אם מעוניינים בעוגה אוורירית יותר הקציפו את הביצים עם הסוכר והוסיפו את שאר החומרים.

 

סגנון וצילומים: פסקל פרץ-רובין 

 

Print Friendly, PDF & Email

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

בשלנית, אופה, עיתונאית בתחום האוכל ומחברת ספרי בישול ואפייה. כותבת ומצלמת באופן קבוע את מדורי האוכל במעריב- סופהשבוע, מעריב השבוע- המגזין, ובגרוזלמפוסט.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here