שבועות במטבחי עדות ישראל

שבועות הוא אחד החגים האהובים עלי, עשיר במאכלים מעניינים ממטבחים שונים. זהו חג נקי ולבן, שופע בירקות ופירות תוצרת הארץ  ובמוצרים על בסיס חלב ומוצריו.

החג  הנפלא הזה אוטוטו בפתח וכבר מתחילים לחוש באוויר את ההערכות לכבודו.  במרכולים מפנים מדפים למארזים מעניינים של מעדנים,גבינות וגבינות חדשות.

העיתונים והמגזינים מוצפים בפרסומות לגבינות,עוגות, מאפים ומתכונים. בעיקר אני מרגישה איך מתחיל הרחש בין חברותיי ומכריי הכול מתחילים לחפש אחר מתכונים למנות, תבשילים ובעיקר כמובן עוגות גבינהמעניינות מגוונות מפנקות ובעיקר טעימות.

נוברים בערמות מתכונים ישנות או מדפדפים בשלל ספרי המאפה והבישול.

שבועות במטבחי עדות ישראל
גבינות

לאתר החלו לזרום עשרות שאלות, בקשות, והסברים אחר מתכונים ידועים, פטנטים למתכונים מיוחדים ושאלות להדרכה והצלחה בהכנת עוגות כאלו ואחרות.

החלטתי להתייחס למתכוני העדות לכבוד החג, מנהגי מסורת, מתכונים מלוחים, מתכונים מתוקים דרך הגשה מיוחדת  המתאימה לשבועות.  ככל שנתקרב לחג  אגיש מבחר מתכונים לעוגות גבינה, טיפסקל להצלחתן ודרכים לקבלת תוצאות נהדרות.

שבועות במטבחי עדות ישראל
בצקניות גבינה / פפנאש

בבית הצפון אפריקאי שבו גדלתי, וכמעט בכל המטבחים הצפון אפריקאיים לא תמצאו מעריצים מושבעים של מוצרי חלב, כיוון שכך רפרטואר המתכונים והמטעמים העושים שימוש במוצרי גבינה הוא די מצומצם.

עם הזמן והשנים חל שינוי והחלה פתיחות בבתים צפון אפריקאיים, והם נחשפו בפני העושר הגדול של החלב מוצריו והתוצרים שניתן להכין מהם. דווקא בגלל עובדה זו אני אוהבת את חג השבועות. זהו זמן מצוין להפגין יצירתיות, להמציא מאכלים חדשים וללמוד על שילובים שונים מהעדות השונות.

בכל עדה מעדות ישראל מגישים בחג מתן תורה מעדנים חלביים שונים: בעדות אשכנז מכינים חלה ארוכה ולה ארבע ראשים המסמל את מזל תאומים של חודש סיוון.  מכינים חלות מעוצבות אותן מעטרים בשקדים ואו צימוקים, אפשר להכין מאותו בצק לחמניות האופייניות למטבח הצפון אפריקאי  ומוגשות בחג.

החלה עשויה אומנם מקמח לבן, אך אפשר להחליף אותו בקמח מלא, ולהוסיף לשם כך כמעט כוס נוספת של מים. גם את הסוכר אפשר להחליף בסוכר חום.

פשטידת תרד וגבינה / ספנקופיטה
פשטידת תרד וגבינה / ספנקופיטה

הם מכינים מטעמים כמו: כיסני גבינה – "פירושקי", פפאנש "קנישס"  וחביתיות במליות גבינה משובחות או אופים עוגות בצורת לוחות הברית ולצידן הרים קטנים המסמלים את מעמד הר סיני. אפשר לגוון ולהכין לכבוד החג את לביבות תפוחי האדמה / רושטי או את עוגת מאפה התירס הנפלא- מאלאי.

יוצאי יהדות ספרד מכינים עוגה בעלת שכבות כמו פירמידה לזכר הרקיע השביעי שאליו עלה משה רבינו וחלה שנקראת "סייטו סיילו" (שבעה רקיעים) שממלאים באגוזים ופירות. התורכים מכינים מאפים עם גבינה כמו תפיחות תרד, ויהודי עיראק מכינים כיסנים – "סמבוסק בגבן" ממולא גבינה.

עוגיות לשבועות מהמטבח הלובי / שקך
עוגיות לשבועות מהמטבח הלובי / שקך

יהודי לוב  נוהגים להכין מבחר עוגיות מבצק של לחמניות מתוקות  או של כעכים . מעצבים אותן בצורות שונות, כמו סולמות, לוחות הברית, ציפורים,  וסמלים שונים מהתורה וממעמד הר סיני.

אחרי שהעוגיות מוכנות, שוזרים אותן בחבל כמחרוזת שבמרכזה תולים ביצה ריקה מעוטרת בחרוזים ובחוטים צבעוניים. כל ילד במשפחה מקבל מחרוזת . מחרוזת זו נקראת "שקק" או "שקך". נוהגים גם להכין את תבשיל "הבזין" כשעיסת הקמח משולה לגבנונים המסמלים את הר סיני ועליו מניחים את תבשיל הבשר.

במטבח התוניסאי והמרוקני נוהגים להכין את "הפסטיל די בטטא" ,"באנטשמחית תפוחי אדמה ממולאת בשר ומטוגנת. חטיפי בצק וגבינה מהמטבח הבולגרי בואיקוס חטיפי גבינהבואיקוס במטבח היווני  תמצאו פשטידת תרד וגבינה ספנקופיטה.

 

לעוד טעמים מעניינים וסרטוני הדרכה קצרים אני מזמינה אותכם לבקר ולעקוב  אחרי גם בדף האינסטגרם  והפייסבוק שלי הכנתם?! אל תשכחו לשתף ולתייג אותי מחכה לכם :)

 

טיפסקל לאירוח מושלם

תכננו קודם את התפריט ,אל תשלבו מנות שמעולם לא הכנתם קודם. חשוב לנסות מתכונים חדשים קודם לאירוח.

על מנת להפחית בקלוריות ובאחוזי שומן  אפשר להחליף גבינות שמנות בגבינות רזות  אשר מכילות אחוזי שומן נמוכים.

במתכונים בהם מופיעה שמנת חמוצה או שמנת מתוקה תמיד אפשר להחליף שמנת ביוגורט או להקטין את כמות השמנת המתוקה ולהשלים בגבינה או יוגורטים.תלוי בסוג המתכון.

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

בשלנית, אופה, עיתונאית בתחום האוכל ומחברת ספרי בישול ואפייה. כותבת ומצלמת באופן קבוע את מדורי האוכל במעריב- סופהשבוע, מעריב השבוע- המגזין, ובגרוזלמפוסט.

2 תגובות

  1. בתור ילדה אמא היתה מכינה עוגיות ריבה מחחמאה מהמטבח הטוניסאי-גיר אי לצערי איני הלכה לעולמה ואופני מנסה להגיע למתכון המושלם של העוגיות האלה שהם היו סמל שבועות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here