קרפאלך- כיסני בצק
כיסני קרעפאלך נוהגים להגיש שלוש פעמים בשנה

כיסני קרפאלך נוהגים להגיש שלוש פעמים בשנה את הקרפאלך- כיסני בצק – לפני צום יום הכיפורים כאשר מכים על חטא; בהושענא רבה כאשר חובטים ערבות ובפורים כאשר רוקעים ברגליים בשעת קריאת שמו של המן. כמו כן נוהגים להגיש את הקרפאלך- כיסני בצק גם באירועים חגיגיים.

בפורים מוגשים הקרפלאך הן במלית בשר והן במלית פירות. בנוסף יש המסבירים את הגשת כיסני הקרפאלך בפורים היות שהמילה לאך מזכירה את המילה לאכן באידיש שפירושה לצחוק. מכן מנהג אכילת קרפאלך בחג.

במהלך מחקריי ועבודתי עם מאכלי עדות ישראל נתקלתי בעשרות גרסאות להכנת הבצק לכיסני הקרפאלך, כל אחד טוען שגרסתו טובה יותר. כך מצאתי שיש מתכונים בהם כמויות הנוזלים משתנה, כמות הביצים שונה או שהבצק מוכן ללא ביצים. מכל הגרסאות שנוסו במטבחי לפינכם הגרסה האהובה עלי.

את הקרפלאך אפשר למלא במליות שונות, בשר, עוף, כוסמת –קאשה, תפוחי אדמה, כבד, או מלית צמחונית המבוססת על ירקות עדשים ושעועית מש. ובפירות.

קרפאלך- כיסני בצק

החומרים: 

לבצק:

2 כוסות קמח מנופה ( אפשר לערבב בין קמח דורום לקמח רגיל חצי חצי)

1 ביצה

2 כפיות שמן

1/4 -1/2 כוס מים

1/2 כפית מלח

להדבקה:

1 חלמון או ביצה טרופה





מלית בשרית:

החומרים כאן הם למלית בשר בקר, אך אפשר להכין את המלית עם חזה עוף, או מבשר כנפי עוף, טחונים דק. אפשר להחליף את פירורי הלחם בלחם מושרה סחוט היטב.

2 בצלים קצוצים ומטוגנים בשמן

3 כפות שמן

3/4 – 1 כוס  בשר מבושל טחון

1/2 כפית מלח

1/2 כפית פלפל שחור

1 ביצה

1 כפית סוכר

1/2 כף פירורי לחם

אופן ההכנה: 

מערבבים את כל החומרים לעיסה אחידה.

אם משתמשים בבשר טחון- מטגנים את הבצלים ומוסיפים את הבשר הטחון ומאדים תוך טיגון. מפוררים דק את הבשר מעבירים לקערה מצננים מעט ומוסיפים את ייתר החומרים.

להכנת מלית כבד משתמשים 250 גרם כבד צלוי טחון + 2 ביצים קשות מלח פלפל לפי הטעם ובצל קצוץ מערבבים הכול יחד.

למלית כוסמת-קאשה

2 בצלים קצוצים ומטוגנים בשמן

1/2 1 כוסות כוסמת מבושלת

1/2 כפית פלפל שחור

1/2 כפית מלח

להכנת מלית תפוחי אדמה או ירקות:

מבשלים תפוחי אדמה, או מאדים בשמן ירקות . מבשלים עדשים או שעועית מש.

מטגנים בצלים לפי הטעם ומערבבים הכול מוסיפים מלח פלפל וביצה ומערבבים.

להכנת מלית מתוקה- פירות:

300 גרם קונפיטורת דובדבנים או אוכמניות

3 כפות פירורי לחם

קרפאלך- כיסני בצק
כיסני קרעפאלך נוהגים להגיש שלוש פעמים בשנה



אופן ההכנה:

מערבבים יחד במידת הצורך מוסיפים עוד פירורי לחם בהתאם לסמיכות הרצויה.

להכנת הבצק – שמים את כל החומרים במעבד מזון ומערבבים לקבלת בצק אחיד וחלק. על הבצק להיות גמיש ונוח לעבודה במידה והוא אינו מספיק רך אפשר להוסיף כפית או שתיים של מים נוספים.

לא חייבים במעבד אפשר ללוש ביד. משהים במקרר כשעה.

מכינים את המלית הרצויה.

טכניקת צורת הקיפול:

אפשר להכין את צורות הקרעפלאך או על ידי קרצת בצק בכוס לקבלת עיגולים – ממלאים סוגרים לסהרון ומהדקים את שתי קצותיו.

או שמרדדים את הבצק למלבן חותכים לריבועים ממלאים במרכז כל ריבוע מלית סוגרים למשולש ואז מחברים כל קצה לקצה.

כשמכינים מלית מתוקה לפורים – סוגרים את הכיסן למשולש בדומה לאוזני המן ההגשה תלווה באבקת סוכר.

למלית הבשר – מקמחים שטח עבודה ומרדדים את הבצק לעלה דק מאוד. קורצים עיגולים בעזרת כוס קטנה . מברישים את שלוי העיגול בביצה הטרופה או החלמון.

מניחים מעט מהמלית במרכז כל עיגול בצק ומקפלים לחצי עיגול . מהדקים היטב את הקצוות. לא להשאיר כיסי אוויר.

מחזיקים את שתי הקצוות של חצי עיגול הבצק הממולא ומחברים אחד לשני כמו טבעת. כך מתקבלת הצורה האופיינית לקרעפלאך.

בישול הכיסנים – מרתיחים מים עם מלח כמו שמכינים פסטה. עם רתיחת הנוזלים מוסיפים את הכיסנים בזהירות.

כשהכיסנים צפים מבשלים עוד כ-3 דקות מוסיפים אל הנוזלים עוד כוס מים קרים העוצר את המשך הבישול של הכיסנים. מוציאים את הכיסנים בכף מחוררת על מגש משומן . בדרך זו מכינים את יתר הכיסנים.

הגשת הקרעפלאך- את הכיסנים המלוחים מגישים כשהם צפים במרק עוף או עם רוטב בשר. אפשרות נוספת שמים בצלחת מרכזית ומפזרים עליהם רצועות של בצל מטוגן ומעט שמן זית.

Print Friendly, PDF & Email

הרשמו לניוזלטר של פסקל

הרשמו לרשימת התפוצה של פסקל לקבלת ניוזלטר חודשי מתוק

תודה שנירשמת.

שגיאה בהרשמה, נא לנסות שוב.

11 תגובות

  1. הי פסקל, הקרפלאך שלך חסרים במשהו וזהו הדבר הכי חשוב. וזו המלית. את המלית של הקרפלאך עושים מתערובת של בשר בקר מבושל היטב וטחון – בדרך כלל זה בשר שפונדרה שהוא קצת שומני יותר והוא מיועד למרק ומשתמשים רק בבשר ולא בשומן והבשר יוצא בבישול רך מאוד. עם כבד עוף שרוף על האש אבל לא מבושל – שרוף בגלל הכשרות. וטחון ועם בצלים קצוצים ומטוגנים היטב שאחר כך בקרפלאך אחרי הבישול עדיין מרגישים את הפריכות שלהם. לא צריך פרורי לחם ולא צריך ביצים קשות רק ביצה אחת לא מבושלת לערבב ולאחד הכל. הרבה פלפל שחור וקצת מלח. ואלו הם הקרפלאך האשכנזים הפולנים האורגינאליים שלמדתי מאישתו של הבן דוד של אבא שלי שהיה לה איטליז ביאזור והייתה בשלנית בחסד עליון. ובטח שלא שמים במלית סוכר אפילו שזה אשכנזי… ועוד משהו. ההמצאה על הקאשה למילוי זה כל כך לא מתאים שזה ממש מצחיק. קאשה זה קאשה ואוכלים אותו כמעט לכל ארוחת צהריים מבושל במים. קודם מטגנים בצל, אחר כך מוסיפים את הקאשה ומטגנים יחד ואז מכסים במים ומוסיפים מלח ופלפל שחור – הרבה ומורידים לאש הכי קטנה ומבשלים עד שרך. ומגישים עם סלט מלפפונים פולני ועוף של מרק או שניצל או בשר בקר. אבל לא ממלאים קראפלאך עם קאשה… את מתמחה באוכל טריפוליאי הבנתי…
    אגב. ניסיתי למצוא מתכון לריבת מישמש אצלך אבל זה מסובך מידי ואני לא מוצאת, כל האתר שלך די מסובך לי. אולי בגלל שצריך להרשם? או בגלל שאני נמצאת בחוץ לארץ? לא יודעת, סורי. רק מתכון לריבת תותים מצאתי. לא הבנתי למה את משאירה את התותים בתוך הסוכר לכל הלילה. חוץ מלהוציא לתותים מים ולעשות אותם רכים מאוד לא הבנתי מה זה עוד נותן אולי הסוכר נמס בלילה והתותים צריכים פחות זמן בישול אבל אני עדיין הולכת לפי המתכונים של אמא שלי בנושאי ריבות אגב אני הכי אוהבת תותים טריים עם שמנת חמוצה וסוכר כמו שאכלנו פעם כשלא היה הרבה כסף. היום זה בטח גורמה ומגישים את זה בכוסות מיוחדות. וריבה אני הכי אוהבת ריבת מישמש שאני מכינה לבד בלי כמויות כי אני לא צריכה הרבה – מספיקים לי כמה מישמשים ואיזו כף סוכר וקצת מיץ לימון ואני מרתיחה הכל מבשלת קצת זמן עד שהסוכר נמס והמישמשים גם נמסים אבל לא החליפו עדיין צבע. ומצננת. מכניסה לקערית זכוכית ויש לי ריבת מישמש לכמה ימים.אני אוכלת אותה לבד. ועוד משהו בנושאי מישמש. עשית פעם קומפוט של מישמש טרי? זה תענוג אלוהי כשזה קר מהמקרר!
    סילחי על התגובה הארוכה כי הסתובבתי באתר שלך אחרי שראיתי כתבה על פשטידות אישיות במעריב אבל לא ידעתי איך להיכנס למתכון כי נראה לי שאין בכלל מתכון אבל זה דרך המחשב אולי דרך הנייד או הסמרטפון זה אחרת. ולכן ניכנסתי לאתר ואחרי חיפוש מצאתי, קראתי וניזכרתי בראקלט הגרמני. אני מקווה שאת יודעת מה זה אם לא אז כיתבי לי ואסביר לך. כי זה מכשיר חברתי נחמד מאוד שמוציא אוכל טעים ואפשר לבלות סביבו ערב שלם. מין תנור בישול חשמלי שניתן לשים על השולחן. ולשבת סביבו ולהכין אוכל עם עוד 5 איש אלא אם כן קונים שני מכשירים אז יש ערב צעקני ושמח עם המון בירה לבנה או יין זה הולך נהדר. זה לא הרבה עבודה וזה ממש נוח ונעים לתפעול.
    בברכה שרה אנגל גרמניה.

    • הי שרה
      אכן התגובה ארוכה :)
      אני אנסה לפלח את כל הנושאים שחברת יחד.
      1. לגבי עבודתי וההתמחות שלי. אני מתמחה בכול עדות ישראל חוקרת ומשמרת את הטעמים. ולא רק עדה ספציפית אחת. את מוזמנת להיכנס לקטגוריית הספרים ולראות אלו ספרים אתנים יצאו לאור עד היום וגם רצוי להציץ באודות – כאן באתר .
      2. לגבי הקראפלך אני ממש בטוחה שיש לך מתכון נפלא ומיוחד . אך כידוע לך כל משפחה יש לה את הטכניקה והשינויים שהיא עושה במתכון . כל המתכונים האתנים מבוססים על מחקר של עדות ומתכונים שניתנו לי מאימהות ודודות שכך נהוג להכין אצלם. לכן ניתן ליראות שינויים וגירסאות מגוונות למנות מוכרות.
      3. לגבי הקאשה הכוסמת אותו הדבר זה עניין של נואנסים שמשתנים בין עדה, איזור גאוגרפי, טעמים במשפחה ועוד. אך שימי לב שתמיד רואים את קווי המתאר של המתכון זהים כמעט עם שינויים קטנים.
      4. כן , כרגע אין מתכון לריבת משמשים באתר . מקווה בקרוב .לגבי התותים זו טכנייקת הכנה של הריבה .
      5. כן אני מכירה את הבראקלט .
      תודה רבה
      פסקל

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here